lørdag den 10. maj 2014

Gone Girl

Titel: Gone Girl
Org. titel: -
Forfatter: Gillian Flynn
Serie: -
Sider: 422

Beskrivelse fra goodreads.com:
On a warm summer morning in North Carthage, Missouri, it is Nick and Amy Dunne’s fifth wedding anniversary. Presents are being wrapped and reservations are being made when Nick’s clever and beautiful wife disappears. Husband-of-the-Year Nick isn’t doing himself any favors with cringe-worthy daydreams about the slope and shape of his wife’s head, but passages from Amy's diary reveal the alpha-girl perfectionist could have put anyone dangerously on edge. Under mounting pressure from the police and the media—as well as Amy’s fiercely doting parents—the town golden boy parades an endless series of lies, deceits, and inappropriate behavior. Nick is oddly evasive, and he’s definitely bitter—but is he really a killer?

Anmeldelse:
Jeg splittede meninger om den her bog. De første 150 sider synes jeg var så kedelige, at jeg overvejede at ligge den på hylden og læse den en anden gang. Men jeg er glad for at jeg holdt ud, for efter det begyndte den rent faktisk at blive spændende. Alt, hvad man troede om karakterer, var åbenbart løgn og man skal ændre sine forestillinger om dem. Umiddelbart virker det noget rodet, men Flynn formår virkelig at få det til at fungere. Man skifter mellem Nick og Amys perspektiver med dagbøger og virkelighed. Amys dagbog synes jeg var mest interessant, men så bliver Nicks perspektiv lige så spændende, og så kan man slet ikke koncentrere sig om andet end bogen, fordi man vil vide hvad der sker! Dét er for mig en god bog.
Noget som at jeg ikke havde forventet af bogen, var alt det had. Amys og Nicks had til hinanden er camoufleret af kærlighed til hinanden, som man ikke ved er rigtig eller falsk. Deres evigt ændrende forhold til hinanden er noget af det mest interessante ved bogen, samt at Amy er så snu (jer der har læst bogen ved hvad jeg mener - vil helst ikke spoile). 
På et tidspunkt mellem de sidste 100 sider følte jeg mig faktisk rimelig magtesløs i forhold til, hvem jeg ligesom 'skulle holde med', for handler det egentlig ikke om, hvilken af de to personer, som er mindst skør og har bare en smule realitet med sig hvad angår at skulle være i et parforhold? Det har været en meget speciel læseoplevelse for mig. 
Jeg har valgt at give bogen 4 stjerner, hvis den var knap så kedelig i starten ville jeg have givet den 5.
 
Anmeldelsen er skrevet af Nanna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar