søndag den 18. maj 2014

Stormfulde Højder

Titel: Stormfulde højder
Org. titel: Wuthering Heights
Forfatter: Emily Brontë
Serie: -
Sider: 220 (en version af bogen fra 1870, ikke samme udgave som på billedet)

Beskrivelse fra saxo.com:
Stormfulde højder er en vild, lidenskabelig fortælling om den intense, nærmest dæmoniske kærlighed mellem Catherine Earnshaw og hittebarnet Heathcliff, der bliver adopteret af Catherines far. Efter Mr Earnshaws død bliver Heathcliff tyranniseret og ydmyget af Catherines jaloux bror Hindley, som overtager gården, og da Catherine af materialistiske årsager gifter sig med en anden, beslutter Heathcliff sig for at forlade Wuthering Heights. Da han vender tilbage tre år senere, er han både rig og dannet og har planlagt en grusom hævn for sine tidligere lidelser. Han er ikke sen til at føre sine hævnplaner ud i livet, og hans handlinger får vidtrækkende konsekvenser for både ham selv og alle omkring ham. I dette litterære mesterværk er selvbedrag fatalt, hævnen bitter og kærligheden, der overskrider autoritet, konvention og død, destruktiv. 

Anmeldelse:
Jeg har meget splittede følelser omkring den her bog. I starten var jeg frygtelig forvirret; der var mange karakterer, og det var svært at finde ud af, hvem der fortalte hvilken del af historien. Først er der Lockwood, som hører historien fra en Ellen. Når der bliver flyttet rundt på fortælleren, og samtidig skal holde styr på mange karakterer, så er det lidt svært at følge med! Dog hoppede jeg også ind i bogen, faktisk uvidende om bogens handlinger og personer. Det er nok noget, som jeg har fortrudt, for jeg tror ikke der er den eneste, som stinker til at huske navne på personer og deres sammenhæng i forhold til historien. Det blev noget værre rod...
Dog kunne jeg godt lide Ellens fortælling, som varede hele bogen igennem, også selvom det var lidt svært når der blev byttet rundt på synspunkter. Utroligt at hun kunne huske alle detaljer fra dengang. Selvfølgelig er det fiktion, men stadigvæk. Historien var lidt forvirrende, men jeg kunne godt lide den. Dog at det er en fortælling ødelægger spændingen og Brontë formår ikke rigtigt at få et spændingselement ind i bogen, hvilket er rigtig synd.
Jeg har tænkt mig at læse bogen engang igen, og så have helt styr på karaktererne inden jeg går i gang med bogen - så er jeg sikker på at det bliver en sand fornøjelse. Bogen får 3 stjerner.

Anmeldelsen er skrevet af Nanna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar